Súlyos beteg kőbányai lakost lakoltatna ki az önkormányzat – a 84 éves édesanyjával együtt

Ez a cikk több mint 2 éves.

Az utolsó pillanatban értesültünk róla, hogy a Kőbányai Önkormányzat ma délelőtt tervez kilakoltatni egy családot abból az önkormányzati bérlakásból, amelyben 1977 óta laknak. Egy súlyos, krónikus beteg férfit és 84 éves édesanyját fenyeget kilakoltatás. Az AVM szükség esetén élőlánccal védi a családot a kilakoltatástól. 

A család a lakótelepi ház felépítése, 1977 óta lakik a lakásban. A tanácsi, majd önkormányzati bérlakás lakbérét évtizedekig rendben fizették. A lakás mostanra két fő otthona: egy 55 éves, több súlyos krónikus betegséggel, és 51%-os egészségkárosodással rendelkező férfi, és 84 éves édesanyja laknak benne. A család a férfi megbetegedése és hosszabb ideig tartó munkaképtelensége miatt adósodott el, mostanra jelentős mértékben. 

A kilakoltatással fenyegetett férfi szívbeteg, műtéten is átesett, további szívműtét is vár rá, emellett cukorbeteg, gerincsérve, más mozgásszervi problémái is vannak, nehezen jár. 84 éves édesanyját már 40 évvel ezelőtt „leszázalékolták”, szívelégtelenségben szenved, érrendszeri problémái vannak, szintén gerinc- és cukorbeteg. Nyugdíja, az adósságokból következő végrehajtás után mindösszesen havi 60 ezer forint.

A családnak mostanra mintegy 2.8 millió forint hátraléka van az önkormányzat felé, amit a jövedelmi szegénységük és a több tízezer forintos havi gyógyszerkiadásuk mellett az magyaráz, hogy az önkormányzat, miután az addig kialakult hátralékuk miatt felmondta a bérleti szerződésüket, a korábbi lakbérük kétszeresét számlázta ki részükre lakáshasználati díjként. A család lakbér- és lakáshasználati díj hátraléka tehát mostanra jelentős, de nem kezelhetetlen.

A Hálózat Alapítvány,  a Menhely Alapítvány és az Erdélyi Gyülekezet által biztosított támogatási források segítségével a család a hátraléka felét azonnal rendezni tudná, ha az Önkormányzat hajlandó felfüggeszteni a kilakoltatást, és rendezni a család jogviszonyát.

Az, hogy az Önkormányzat a kilakoltatásukat tervezi, családot annak ellenére is váratlanul érte, hogy a bérleti jogviszonyukat már évekkel korábban elvesztették. A kilakoltatás felfüggesztésére irányuló kérelmüket D. Kovács Róbert polgármester 2022. október 26-án, vagyis a kilakoltatás tervezett dátuma előtti napon válaszolta meg – és utasította el.

Ebben a polgármester arról tájékoztatta a családot, hogy az 55 éves, megváltozott munkaképességű férfi számára egy kerületi szociális intézményben, 84 éves édesanyja számára pedig egy idősek otthonában tudnak elhelyezést biztosítani. Az természetesen üdvözlendő, hogy az Önkormányzat nem az utcára tervezte kilakoltatni a családot – a felajánlott elhelyezések azonban mégsem jelentenek megoldást a család számára. 

A felnőtt férfi számára felajánlott szociális intézmény lényegében egy hajléktalanellátó intézmény, ami a vonatkozó minisztériumi adatbázis szerint szenvedélybetegek részére nyújt speciális ellátást. Az ilyen szolgáltatás igénybevételének – az elhelyezésnek – feltétele a szenvedélybetegség orvosi igazolása, ami ügyfelünknél értelemszerűen nem lehetséges, mivel nem szenvedélybeteg. Édesanyja pedig, noha 84 éves és több krónikus betegsége van, alapvetően önellátó, vagyis nincsen olyan ápolási-gondozási szükséglete, ami indokolná egy ilyen intézménybe való elhelyezését. Az idősek otthona nem általában az „idősek” elhelyezését szolgálja, hanem egy meghatározott szintnél intenzívebb ápolási-gondozási szükséglettel rendelkező személyek ellátását. 

Amint fentebb írtuk, az Önkormányzat a család felé fennálló követelésének a a feléhez lényegében azonnal, egy összegben hozzájuthatna, ha eláll a kilakoltatásuktól.

A kilakoltatással fenyegetett család két tagjának az Önkormányzat által javasolt szociális intézményekben való ellátása már egy év alatt jóval több pénzbe kerülne, mint a fennmaradó tartozásuk. 

Az idősek otthonaiban való elhelyezésre hosszú várólisták vannak. Vagyis, nagyon sok olyan idős ember nem jut hozzá ehhez az ellátáshoz, akinek valóban ápolást nyújtó intézményi elhelyezésre volna szüksége. Ugyancsak nagy szükség van a szenvedélybeteg hajléktalan emberek számára specializált ellátást nyújtó szolgáltatások kapacitásaira – a szenvedélybeteg hajléktalan embereknek. 

A család kilakoltatása és a kilakoltatott kőbányai lakosoknak a Önkormányzat által javasolt intézményekben való elhelyezése tehát nem volna összhangban a javasolt intézmények funkciójával, illetve a vonatkozó, jogszabályok által előírt bekerülési feltételekkel; költségvetési szempontból (vagyis az adófizetők szempontjából) pazarlás volna; és az ezekre a szolgáltatásokra, ellátásokra valóban rászoruló embereket hozná hátrányba. 

Ami viszont ezeknél is fontosabb: a család szétszakadásával járna. A család szeretne a továbbiakban is együtt, családként élni. 

A fentiek alapján arra kérjük D. Kovács Róbert polgármestert, hogy függessze fel a család kilakoltatását, fogadja el az adósság harmadát rendezni képes alapítványi forrásokat, és adjon még egy esélyt nekik arra, hogy az otthonukban együtt maradhassanak! 

A Kőbányai Önkormányzat együttműködésének a jóvoltából az elmúlt években több olyan család kilakoltatását is sikerült megelőzni a kerületben, akik az AVM-hez fordultak segítségért. Ennek alapján bízunk benne, hogy most is sikerül olyan méltányos megoldást találni egy rászoruló család lakhatási válsághelyzetére, ami egyben az Önkormányzat anyagi érdekeit is szolgálja. 

Ha azonban az Önkormányzat mégsem állna el a kilakoltatástól, A Város Mindenkié polgári engedetlenséggel – élőlánccal – igyekszik megvédeni a családot a kilakoltatástól.