A Város Mindenkié tagjainak meggyőződése, hogy a lakhatás alapvető emberi jog. Noha sajnos Magyarországon ez a jog nem érvényesül, és alig van olyan állami vagy önkormányzati program, ami a szegénységben élő emberek lakhatását támogatja, még a meglévő lehetőségekről szóló információk sem jutnak el mindig azokhoz, akiknek erre a legnagyobb szüksége lenne. Ezt a kisokost azért készítettük el, hogy a hajléktalan és nehéz lakáskörülmények között élő emberek értesülhessenek azokról a támogatásokról és erőforrásokról, amik a rendelkezésükre állnak lakhatási helyzetük javítására. A kisokos tájékoztató jellegű és mivel a programok és a jogszabályok gyorsan változnak, fontos, hogy előbb mindenképpen a megjelölt szervezeteknél vagy hivataloknál érdeklődj a pontos feltételekről.
ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK
Lakhatási támogatás
Adómentes támogatásban részesülhet a munkáltatótól az, aki szolgálati lakásban vagy munkásszálláson él és az adott településen nem rendelkezik tulajdonnal vagy haszonélvezeti joggal.
Ha jogosult vagy a támogatásra, mindenképpen jelezd munkáltatód felé és kérd meg, hogy igényeljék azt meg számodra!
Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK)
A Családi Otthonteremtési Kedvezmény a gyerekes vagy gyerekeket vállalni kívánó családoknak nyújt pénzbeli és hitel-támogatást használt, valamint új lakások megvásárlásához vagy építéséhez.
A támogatás igénylésének feltételei meglehetősen bonyolultak, így javasoljuk, hogy ha érdekel ez a lehetőség, látogass el a kormány hivatalos tájékoztató oldalára, hogy biztos forrásból értesülj arról, mit kell tenned.
Nemzeti Eszközkezelő pályázatai
A Nemzeti Eszközkezelő feladata egy olyan program működtetése, amely hosszú távon biztosítani képes a jelzáloghitel-törlesztés miatt súlyosan eladósodott, a gazdasági válság miatt kiszolgáltatott helyzetbe került családok lakhatását. Az Eszközkezelő a hiteladósok ingatlanát az állam javára megvásárolja, egyben biztosítja a bérlés lehetőségét.
A megüresedett lakásokat – az ún. tartalék ingatlanokat – a Nemzeti Eszközkezelő Zrt. nyilvános pályázaton adja ki, amit bizonyos feltételek mellett bárki megpályázhat.
További információ és pályázati feltételek >>>
A pályázati felhívás minden hónap 15-én jelenik meg itt >>>
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSOK
Önkormányzati bérlakások
Magyarországon nagyon alacsony a szociális bérlakások aránya (a teljes lakásállomány alig 2%-a), így sok rászoruló ember évekig vár arra, hogy ilyen módon megfelelő lakhatáshoz jusson. Mivel a települési önkormányzatok saját lakásrendeleteikben határozzák meg az önkormányzati lakások bérbeadásának feltételeit, érdemes mindig az adott önkormányzat lakás- vagy szociális osztályán érdeklődni a lehetőségekről. A rendeletek rendszerint megtalálhatóak az önkormányzatok honlapján is. Az alábbiakban néhány általános jellemzőt foglaltunk össze.
A lakásigénylés módjai
- Lakáspályázat
A lakásokat sok önkormányzat pályázat útján adja ki, amelyet vagy rendszeresen írnak ki vagy akkor, ha megüresednek lakások. Fontos, hogy mindig kövesd figyelemmel annak az önkormányzatnak a honlapját, ahova a lakcímed szól, hogy értesülj a friss kiírásokról.
Az Utcajogász honlapján minden hónapban közzétesszük az aktuális lakás- és helyiségpályázatokat >>>
- Méltányossági lakáskérelem
Ebben az estben nagyon jól meg kell indokolni a méltányosság okát. Általában különösen rászorultak kapják, elbírálása soron kívül történik, de ezt is önkormányzati rendeletben ®
szabályozzák, amiről az önkormányzatok honlapján lehet tájékozódni. A méltányosság okát minden esetben hivatalos iratokkal kell indokolni, az iratokat csatolni is kell. Nincs pontrendszer, viszont nagyon szigorú az elbírálás.
- Átmeneti lakáskérelem
Ez hasonló a méltányossági kérelemhez annyiban, hogy nem pályázati úton kell jelentkezni, viszont csak meghatározott esetekben igényelhető (pl. természeti katasztrófa, tűzkár stb. esetén, ha a saját ingatlan lakhatatlanná vált).
Sokszor probléma, hogy az önkormányzatok vagy nem rendelkeznek ilyen lakásokkal, vagy csak nagyon kevés van belőle. Elbírálása azonnali (pár nap).
A bérleti díj ebben az esetben is alacsony.
Az önkormányzati bérlakások típusai
1. Szociális bérlakások
A bérleti díj a szociális bérlakások esetében alacsony és megfizethető. Szociális bérlakást elsősorban lakáspályázaton lehet igényelni.
Gyakran jelentős probléma, hogy a várólista hosszú. Emiatt ritkán írnak ki új pályázatot és akkor is nagyon kevés lakásra. Az önkormányzatok általában pontrendszer alapján döntenek a pályázatokról, amely önkormányzatonként változó.
A kiadandó lakások nagy része általában felújításra szorul. A felújítás költségeit sok helyen be lehet számítani a lakbérbe, de ennek szigorú elszámolása van. Sajnos nagyon kevés olyan lakás van, amelyik rögtön beköltözhető.
2. Költségelvű bérlakások
Pályázat során lehet költségelvű lakást is igényelni, az adott önkormányzat pályázati felhívásában meghatározott szempontok szerint.
Az ilyen lakások bérleti díja is általában megfizethető, viszont magasabb, mint a szociális bérlakásoké. A bérleti díj minden esetben négyzetméter alapú. Ezek a lakások általában összkomfortosak, beköltözhető, jó állapotban vannak.
Piaci alapú bérlakások
Ezeket is nagyrészt csak a kiírt lakáspályázatokon lehet igényelni. Egy-egy ilyen lakásnak négyzetméter alapú bérleti díja van, ami önkormányzatonként változó.
Ebben az esetben is csak kevés lakást pályáztatnak meg kiadásra, viszont többet, mint szociális alapon és ezek nagy többsége beköltözhető állapotú. A bérleti díj általában magas (a piaci viszonyokhoz igazodik). A kérelmet itt is pontrendszer alapján bírálják el.
Jellemző kiválasztási szempontok az önkormányzati bérlakás-pályázatoknál
A lakásokra vonatkozó elbírálási pontrendszer nem egységes és gyakran ugyanazon kerület több pályázati kiírásánál sem azonos. Gyakran olyan kritériumok vannak meghatározva, amelyeknek nehéz megfelelni. Döntő például a pályázó anyagi helyzete, de a költözők száma és a lakás alapterületének nagysága is, mivel törvényi előírások vannak arra, hogy egy főre hány négyzetméternek kell jutnia, valamint a bérleti díjat is a négyzetméter alapján állapítják meg. Sok önkormányzatnál kötelezővé teszik a kerületben bejelentett lakcím bizonyos időtartamát is, illetve jellemzően előnyt élveznek a családosok az egyedülállókkal szemben.
Minden esetben figyelembe veszik azt, hogy a pályázónak van-e öröksége vagy bármilyen jellegű ingatlan-tulajdonrésze, és ez a legtöbb esetben kizárja a pályázót, hacsak nem tudja okiratokkal igazolni, hogy lemondott az örökségéről, vagy a tulajdona bármilyen más okból megszűnt. Itt számít a haszonélvezeti vagy bármilyen ingatlan-használati jog is.
Leggyakrabban előforduló formai hibák a lakáspályázatoknál
Sok lakáspályázatot formai hibák miatt utasítanak el, ezért erre különösen érdemes odafigyelni a pályázat megírásakor. Ha bizonytalan vagy, érdemes többször is érdeklődni az ön-kormányzatnál, inkább, minthogy valamit rosszul töltsünk ki!
A leggyakrabban felmerülő hibák a következők:
- rossz formanyomtatvány: néhány önkormányzat díjfizetés ellenében ad csak formanyomtatványt, de van olyan, ahol azt az önkormányzat honlapjáról is le lehet tölteni. Mindig érdeklődjük meg pontosan, hogy mely iratokat kell kitölteni, és milyen mellékletek szükségesek!
- hiányos pályázat: a formanyomtatvány valamely része nincs kitöltve
- hibás adat: valamelyik adat hibásan lett megadva
- csatolandó íratok hiánya: az adatokat az előírt mellékletekkel kell igazolni
- nyilatkozatok hiánya: van olyan önkormányzat, ahol minden egyes adatlap kitöltéséhez nyilatkozat kell az adatok valódiságáról
- együtt költöző személy hiányos adatai: ha több személy költözik együtt, mindenkinek kell minden olyan igazolás, mint ami a kérelmezőnek (kivéve a gyerekeket, nekik általában csak személyes adatok kellenek)
- leadási határidő: ez sok önkormányzatnál nemcsak egy bizonyos napot, hanem egy bizonyos nap megadott óráját is jelenti, amit mindig ellenőrizzünk a felhívásban
Sajnos a legtöbb önkormányzat nem indokolja meg, hogy miért utasított el egy lakáspályázatot és erre a törvény sem kötelezi őket. Ennek ellenére mindig érdemes érdeklődni, hátha külön kérésre mégis adnak indoklást, ami segíthet a további pályázatok beadásában.
Ha önkormányzati bérlakás-pályázat beadásához van szükséged segítségre, keresd fel az Utcajogászt, ami minden pénteken 15 és 17 órakor tartja az ügyfélfogadását a Blaha Lujza téren (jó időben a téren, rossz időben az aluljáróban) vagy gyere el az Együtt a lakhatásunkért! csoportba, ami minden pénteken 17.30 és 19.30h között találkozik az Auróra közösségi házban (Budapest, VIII. ker. Auróra utca 11.)
További információ: az egyes önkormányzatok honlapjai és www.utcajogasz.hu
Települési támogatás
2015-ben megszűnt az állami lakásfenntartási támogatás, így a lakhatáshoz kapcsolódó támogatásokat az önkormányzatoknál kell igényelni. Bár a támogatás neve esetenként eltérő,
Budapesten MINDEN kerületben lehet igényelni lakásfenntartási/lakhatási támogatást az ún. települési támogatások között.
A támogatási kérelmeket a helyi önkormányzathoz kell benyújtani, ami jövedelem- és vagyonvizsgálatot végez, és pénzben vagy természetben is megállapíthatja a támogatást.
Ha van Budapesten állandó lakcímed, mindenképpen érdeklődj a lakóhelyed szerinti önkormányzatnál, hogy jogosult vagy-e lakhatási támogatásra. Mivel a támogatás feltételei kerületenként változnak, ezekről is az állandó lakóhelyed szerinti kerület önkormányzatánál vagy az önkormányzat honlapján tájékozódj.
Az önkormányzattól elérhető lakhatási támogatások összege nagyon alacsony, így csak ebből nem lehet egy lakást fenntartani. Ennek ellenére, ha jogosult vagy, mindenképpen érdemes beadni az igénylést, hogy legalább csökkenjenek a lakhatással kapcsolatos terheid.
Fűtési támogatás is elérhető a következő kerületekben: 6, 7, 8, 9, 17, 22.
Valamilyen lakásbérletidíj-támogatás elérhető a következő kerületekben: 4, 6, 9, 21.
Lakásfelújításra is elérhető támogatás az 1. és 6. kerületben.
A 13. kerületben létezik támogatás mozgáskorlátozottak számára a lakásuk akadálymentesítésére.
Ezen kívül, a kerületek kisebb vagy nagyobb mértékben támogatást nyújtanak krízishelyzetek esetén, iskoláztatásra, vagy éppen gyógyszerek kiváltásához is. Egyes kerületek minimális megélhetési támogatást is nyújtanak, ami szintén segíthet a lakhatásod megtartásában.
Mivel a települési támogatások típusait minden önkormányzat maga határozza meg, ezekről mindig érdemes külön érdeklődni a kerületi szociális osztályon vagy a kerületi családsegítőnél. A rendeletek általában az önkormányzatok honlapján is megtalálhatóak.
További információ: az egyes önkormányzatok honlapjai
Adósságkezelési szolgáltatás
A helyi önkormányzatok adósságkezelési szolgáltatásban részesíthetik azokat a családokat vagy személyeket, akik a lakhatásukkal kapcsolatban adósságot halmoztak fel. Minden önkormányzat a saját hatáskörében állapítja meg a hátralékkezelés szabályait, az adósságkezelési szolgáltatásba bevonható hátralékok típusát, összegét és az együttműködés feltételeit.
Mivel a támogatás mértéke és feltételei önkormányzatonként változnak, ha lakbér- vagy közüzemidíj-hátralékod van, mindenképpen keresd fel a lakóhelyeden található család-segítő szolgálatot és érdeklődj a támogatási lehetőségekről!
Budapesten a következő kerületekben elérhető adósság- vagy hátralékkezelési támogatás is: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21 és 22..
További információ: az egyes önkormányzatok honlapjai
BMSZKI lakhatási csoport
A BMSZKI lakhatási csoportjánál a BMSZKI Átmeneti Szállóin és Éjjeli menedékhelyein lakó, továbbá a BMSZKI Utcai Gondozó Szolgálattal rendszeres kapcsolatot tartó ügyfe-leknek van lehetőségük kérelmezni lakhatási támogatást. Az el-bírálás egyéni élethelyzet alapján, személyre szabottan történik.
Az iroda főbb szolgáltatásai: bérlemény- és szálláskeresés internet-használattal, munkásszállók, panziók, „olcsószállók” címeinek és árainak frissítése, szálláskeresési technikák oktatása, telefonálási lehetőség szállás ügyében és felkészítés a piaci alapú szállás igénybevételére.
További információ: BMSZKI Lakhatási Információs és Tanácsadó Iroda (1134 Budapest, Dózsa György út 152.)
Telefon: 061-238-9573
Lakhatási információs ügyelet: Tanácsadás, információnyújtás budapesti átmeneti szállókkal, munkásszállókkal, lakás-pályázatokkal, bérleményekkel kapcsolatosan.
Hétfő: 8.30 – 14.00
Kedd: 9.00 – 12.00
Csütörtök: 9.00 – 12.00
Péntek: 8.30 – 12.00
Bérleménykeresési ügyelet: Ezekben az időpontokban kizárólag a bérleményt, munkásszállót és szobabérletet kereső ügyfeleinket tudjuk fogadni.
Kedd: 14.00 – 17.00
Csütörtök: 14.00 – 17.00
CIVIL SZERVEZETEK TÁMOGATÁSAI ÉS SZOLGÁLTATÁSAI
Menhely Alapítvány „Úton” lakhatási tanácsadás
Ide akkor fordulj, ha lakhatási problémád van, vagy ha a hajléktalanság veszélyének vagy kitéve. A program szolgáltatásai: tanácsadás, települési támogatások intézése, segítség lakáspályázat megírásban.
A tanácsadó szolgálatot felkeresők „Úton” kártyát kapnak, amivel lehetőségük van ingyenes internet és telefonhasználatra, valamint önkéntesek segítségét kérhetik előre egyeztetett időpontban önéletrajzírásra, állás- és albérletkeresésre. Az egyéni tanácsadás során az ügyfelek által kitűzött célokhoz kapcsolódóan a tanácsadóval együtt tervezik meg a megteendő lépéseket, különösen odafigyelve arra, hogy a résztevő önmaga tudja majd finanszírozni saját lakhatását.
Akinek van rendszeres bevétele, és albérletbe költözéshez vagy a hajléktalanság elkerüléséhez csak egy kis segítségre van szüksége, az csekély összegű egyszeri támogatásra is pályázhat, az erre fordítható összeg erejéig.
További információ:
http://menhely.hu/index.php/uton
Menhely Alapítvány „Kürt” Nappali Centrum (Budapest, VII. ker. Kürt utca 4.)
Hétfő, kedd, szerda: 10.00-14.00
Lakhatási Tanácsadásra az adott napon lehet bejelentkezni óránként megadott időpontokra.
Práter utcai nappali melegedő albérleti támogatása
A Práter utcai Nappali Melegedő koordinálja a Menhely Alapítvány lakhatási támogatást nyújtó programját, amely Budapest Főváros támogatásával, valamint magánadomány-okból működik. Az albérleti támogatást azok a pályázók vehetik igénybe, akik gondozási kapcsolatban állnak az alapítvány valamelyik munkatársával, és vállalják az együttműködést, valamint albérletben élnek, és erről szerződéssel is rendelkeznek.
További információ: Menhely Alapítvány Práter utcai nappali melegedő (1083 Budapest Práter u. 29/b.)
Hétfőtől péntekig: 08.00-14.00
Szombat és vasárnap: 09.00-15.00
Telefon: 061-333-5998
Menhely Alapítvány „bonos rendszer”
A bonos rendszer a Fővárosi Önkormányzat támogatásával működő lakhatási program, ami meghatározott munkás-szállókon biztosít férőhelyet a jelentkezőknek. Közterületen, nem lakás céljára szolgáló helyiségekben, illetve éjjeli menedékhelyen élő férfiak, nők, illetve párok vehetik igénybe a támogatást. A párokat kétágyas szobákban, az egyedülállókat 3-6 ágyas szobákban helyezik el.
A program minden évben november 1-jétől indul, és folyamatosan legfeljebb egy éven keresztül biztosít támogatást.
A „bonos rendszer” árai:
- november 1. és február 28. között a szállók teljes térítési díjának egyharmad részét fizetik a lakók,
- március 1. és június 30. között 50%-át fizetik a lakók,
- június 30. és okt. 31. között 2/3-ad részét fizetik a lakók,
- október végétől további támogatást nem tudunk biztosítani, csak azok maradhatnak a szállókon, akik a teljes térítési díj megfizetését vállalni tudják.
Jelentkezni bármely fővárosi hajléktalanellátó intézményben lehet, ahol a szociális munkások a Diszpécser Szolgálattal telefonon egyeztetve (061-338-4186) állítják ki a beköltözéshez szükséges iratokat. Ugyancsak a Diszpécser Szolgálat tud információt adni az aktuálisan közreműködő munkásszállókról, illetve üres férőhelyekről.
További információ: Menhely Alapítvány Práter utcai nappali melegedő (1083 Budapest Práter u. 29/b.)
Hétfőtől péntekig: 08.00-14.00
Szombat és vasárnap: 09.00-15.00
Telefon: 061-338-4186
(0-24 órában működő telefonos diszpécserszolgálat)
Van Esély Alapítvány
A Van Esély Alapítvány célja, hogy pályáztatás útján anyagi forrásokkal és egyéni segítőmunkával támogasson otthon nélkül maradt embereket. Noha nem kifejezetten lakhatási célú támogatásokat nyújt, közelebb juthatsz a biztos lakhatásod megteremtéséhez. A program arra törekszik, hogy a hajléktalan ember kiútkeresésében azokat a máshogy nem finanszírozható mozzanatokat támogassa, melyek mérhető lépést, illetve minőségi változást jelenthetnek a hajléktalanság elhagyásában.
Ki pályázhat?
A pályázók körét mindig a konkrét pályázati kiírás határozza meg, de általában a lakásszegénységben élő embernek egy segítővel együtt kell pályáznia, aki nem kell, hogy szociális munkás legyen.
Mit támogat az Alapítvány?
Az Alapítvány az érintettek terveinek viteléhez szükséges anyagi feltételeket biztosítja a támogatott és segítője számára, illetve szakmai konzultációt kínál a programok teljes hosszában: a pályázat kidolgozásától a megvalósítás különböző lépcsőin át, annak dokumentációjáig.
A támogatási összeg a pályázó igényeitől függ, de maximum néhány százezer forint.
Rendszeres pályázati kiírások és tovább információ >>>
E-mail: [email protected]
Utcáról Lakásba Egyesület
* Elsőként lakhatást
A szervezet közterületen élő hajléktalan embereknek segít szociális bérlakásba jutni lerobbant és üresen álló önkormányzati lakások felújításával. A program egyelőre Budapesten Kőbányán működik, ahol évente két lakásba tudnak beköltözni érintettek.
* Lakhatást Most!
Ebben a programban a szervezet saját tulajdonú lakásaiban biztosít helyet szociális bérleti díjjal hajléktalan és lakásszegénységben élő embereknek. További információ és az aktuális pályázati kiírások a szervezet honlapján találhatóak.
További információ és aktuális pályázati kiírások: www.utcarrolakasba.hu
Email: [email protected]
Habitat for Humanity Magyarország
* Elsőként lakhatást! Program.
A szervezet évente öt hajléktalan családnak teremt otthont használaton kívüli bérlakások felújításával. A programban egyelőre két önkormányzat – Újpest és Zugló – vesz részt, ezért a lakások is ezekben a kerületekben találhatóak. A felújítási munkálatokat a Habitat for Humanity csapata végzi.
* Második Esély program.
A szervezet olyan lakhatásukat vesztett családoknak segít, akik akár 1-2 éve is családok átmeneti otthonában élnek. A Habitat önkormányzatok és önkéntesek segítségével nem lakható állapotú szociális bérlakásokat újít fel számukra. A program egyelőre Zulgóban és a XV. kerületben érhető el.
Email: [email protected]
Telefon: 061 374-0606
Nyugodt Szív Alapítvány
Az alapítvány olyanoknak próbál segíteni, akiknek az emberhez méltó lakhatása veszélybe került.
Hogyan lehet segítséget kérni?
A kéréseket folyamatosan lehet megírni a [email protected] címre. Csak olyanok jelentkezzenek, akik a szociális rászorultságukat igazolni tudják.
Milyen támogatási formák lehetségesek?
Mivel az alapítványnak nincsenek saját lakásai, ezért a támogatásoknak alapvetően két módja van:
— egyszeri vagy rövid távú anyagi segítség, hogy a családokat tartozás miatt ne lakoltassák ki
— költözés esetén – lehetőség szerint – hozzájárulás a kaució kifizetéséhez
Milyen összegű a támogatás?
Az alapítvány az adományozók pénzéből gazdálkodik, ezért a szétosztható támogatás mindig az aktuális pénzügyi helyzettől függ.
Héra Alapítvány
Az alapítvány a nehéz és krízishelyzetbe kerülőknek segít az áram-, gáz- és távhőszámlán jóváírt támogatással, valamint energiatakarékos kompakt fénycsövek ajándékozásával segít.
Kik pályázhatnak?
Az alapítványhoz egyének nem, csak a családsegítő szolgálat és a helyi önkormányzat nyújthat be támogatási kérelmet. Nemzetiségi önkormányzatok és társadalmi szervezetek is pályázathatnak, de kizárólag a fenti szolgálatokkal és hivatalokkal együttműködve. Kizárólag szociálisan rászoruló állampolgár (család) részére, szociális célból igényelhető és adható támogatás!
Mi a pályázás módja?
A pályázatokat határidő nélkül lehet benyújtani, és az elbírálás és végrehajtás több hónapot is igénybe vehet
Mekkora a támogatás?
A pályázatban megítélhető összeg maximum 30.000,- Ft.
Mik az elbírálás szempontjai?
- háztartás fogyasztási egységre vetített nettó jövedelme (rászorultság),
- kiskorú gyermekek száma,
- a védendő fogyasztói státuszú pályázók előnyt élveznek,
- amennyiben hátralék vagy tartozás áll fenn, akkor a támogatás nagyságrendje miatt mérlegelés alá eshet a támogatási összeg.
Mi a pályázás feltétele?
A pályázatra odaítélt támogatás akkor hajtható végre, ha a pályázó intézmény vagy szolgálat saját erejéből vagy bármely más támogatásból biztosítja a megítélt támogatási összeg 20%-ának önkéntes jótékony adományként való befizetését az alapítvány számlájára. Maguk a támogatandók/számlafizetők adományt nem tehetnek, az ilyen adományt visszaküldik!
Hálózat Alapítvány
Az Alapítvány célja a szociálisan rászoruló fővárosi polgárok támogatása lakásfenntartási költségeik kiegyenlítésében. Támogatásban részesíthetők azon magyar állampolgárok, akik rendelkeznek budapesti állandó vagy ideiglenes lakcímmel és megfelelnek a konkrét támogatási feltételeknek.
Ki pályázhat?
Az Alapítvány támogatása a kerületi családsegítőkön és szociális szervezeteken keresztül érhető el.
Mit támogatnak?
Jelenleg az alapítvány a lakásfenntartási költségek közül a távhőszolgáltatási, víz-, szennyvízelvezetési és hulladék-kezelési díjat, valamint kivételes esetekben egyéb lakásfenntartási költségeket támogat.
- Hátralékkiegyenlítő támogatás:
Hátralékkiegyenlítő támogatást az Alapítvány kizárólag a távfűtés, víz-csatorna és szemétszállítási díjak hátralékainak rendezésére nyújt azoknak, akiknek legfeljebb 90.000,-Ft/fő (egyedül élőknél legfeljebb 100.000,-Ft/fő) a havi nettó jövedelmük. Támogatás egy személynek három éven belül egyszer ítélhető meg. A megítélt támogatás és az önrész mértéke attól függ, hogy mikor keletkezett a hátralék – minél régebben, annál magasabb arányú az alapítvány támogatása. A támogatás összege maximum 400.000 Ft.
- Krízis támogatás.
Az alapítvány esetenként ún. krízis támogatást nyújthat, egyedi mérlegelés alapján. Ez a támogatás azoknak szól, akiket a szolgáltatás azonnali, közeljövőbeni megszüntetése fenyeget, és akiknek a lakbér és járulékos díjai (víz-, csatorna-, szemétdíj) nem fizetése miatt kezdeményezték a lakásbérleti jogviszony felmondását. A krízis támogatás kiterjedhet a lakbérhátralékok rendezésére is.
Lakbérhátraléknál a támogatás további feltétele, hogy csatolni kell az ingatlankezelő szervezet nyilatkozatát arról, hogy a lakbérhátralék támogatással történő kiegyenlítése esetén szerződéssel továbbra is biztosítja és írásban igazolja a támogatott legalább 1 éves lakhatását. Az alapítvány csak ezen igazolás beérkezését követően utalja a kuratórium által megszavazott támogatási összeget.
- Eseti támogatás.
Az alapítvány kivételes esetben és a Kuratórium egyedi döntése alapján eseti támogatást is nyújt.
Telefon: 061-364-3013, 384-0318
Csatlakozz hozzánk!
A Város Mindenkié olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik a lakhatáshoz való jogért küzdenek. Nem vagyunk ellátó intézmény. Munkánkat teljesen önkéntesen, meggyőződésből végezzük. Tagjaink többsége maga is hajléktalan és lakásszegénységben élő ember, aki hisz az összefogás és a közös fellépés erejében. Ha te is hiszel abban, hogy minden-kinek joga van a megfizethető, biztonságos és egészséges lakhatáshoz, csatlakozz hozzánk te is és küzdj velünk együtt a lakhatáshoz való jogért! Minél többen harcolunk, annál erősebbek vagyunk!
Találkozási pont: minden pénteken 16 és 18 óra között az Auróra közösségi házban (Budapest VIII. ker. Auróra utca 11.)
Kapcsolat: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996)
E-mail:[email protected]
Facebook: www.facebook.com/AVarosMindenkie