Moderátor-képzés A Város Mindenkiében

Ez a cikk több mint 7 éves.

moderator_kicsi.jpgAz AVM 2013. december 14-én tartott moderátor-képzését Tessza és Miki tartotta. A nagyon színvonalas, lendületes előadásokból sokat tanultunk a jó moderálásról. Új szavakat ismerhettünk meg mint pl. facilitálás és moderálás, amely mindkettő a csoportmunka könnyítésére szolgál. Konszenzusról – közös egyetértésről is beszéltünk, és arról, hogy vajon minek kell meglenni egy dinamikus, részvételi elvű döntéshez.

Többek között beszéltünk arról, hogy mi a moderátor feladata: a téma megindítása, a résztvevők aktivizálása, a jelenlévők figyelése, jegyzetelés (hogy a végén összefoglalást tudjon adni), illetve az ellenvélemények azonosítása. A moderátor célja az AVM-ben, hogy konszenzusra vezesse a csoportot az érvek és ellenérvek alapján. Végső soron arra törekszik, hogy mindenki el tudja mondani a véleményét, és igyekszik a beszélgetést, vitákat eredményre vezetni.

Arról is beszéltünk, mi a moderátor feladata, ha kevés ember dominálja a beszélgetést, és szeretné, ha többen szólnának hozzá, pl. kifejezetten megkérdezi azokat, akik nem szoktak beszélni vagy egy teljes kört vezet le, ahol mindenki elmondja a témával kapcsolatos véleményét. A moderátorság erős figyelmet igényel és fontos, hogy a szótlanokat is megszólítsa, hogy mi a véleménye. Fontos, hogy a moderátor néven szólítson mindenkit.

A moderátor figyel az időre is, és eldönti, hogy a csoport mennyit foglalkozzon egy-egy témával. Fontos az is, hogy a feladatokhoz mindig kijelöljenek felelőst és határidőt. A jegyzetelő a moderátor munkáját egészíti ki, és mindig azt írja le, amit a moderátor a következő feladat előtt összegez.

Szó volt arról is, hogy mit jelent az AVM-ben az egy- és kétkezes jelentkezés: a kétkezes jelentkezést csak kivételes esetben szabad használni, amikor valaki sürgősen, soron kívül szeretne szóhoz jutni. Van nálunk ún. spéci moderálás is: miközben a hagyományos moderálásnál a jelentkezők sorrendje fontos, addig a spéci moderálásnál a jelentkezőket egy bizonyos elv szerint szólítják fel (pl. a nők előnyt élveznek a férfiakkal szemben, a hajléktalan tagok a szövetségesekkel szemben, és az új tagok a régiekkel szembe).

A képzés végén beszéltünk természetesen arról is, hogy milyen hibákat véthet a moderátor, pl. nem figyel mindenkire, indulatosan szól valakihez.

Összességében nagyon sok hasznos dolgot tanultunk. Mindannyian nagyon komolyan figyeltük az előadást és megbeszéltük alaposan az idetartozó dolgokat. Hamar eltelt a délelőtt!

2013. december 16.                                                                                                                     Csuhai Ági

Ezt a cikket eredetileg az AVM régi blogján publikáltuk.