Bepereltük az FKF Zrt-t, mert nem válaszolt közérdekű adatigénylésünkre

Ez a cikk több mint 7 éves.

kordon_1.jpgKi emlékszik azokra a kordonokra, amik év elején Budapest több aluljárójában díszelegtek a falak mentén? Még a bírónőnek is bevillant egy emlékkép 2013. szeptember 20-án a Markó utcában. Ezen a napon volt közérdekű adatigénylési perünk első tárgyalása, mivel kénytelenek voltunk bírósághoz fordulni, ugyanis a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-t (FKF) nem válaszolt a munkálatokkal kapcsolatos március 5-i adatigénylésünkre. Továbbra is az érdekel minket, hogy a munkaterülettel és csúszásveszéllyel ellátott szégyenkordonok valójában a hajléktalan emberek távol tartását szolgálták-e az aluljárókból. A végső válasz még várat magára.

Mikor megérkeztünk a tárgyalóterem elé, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) képviselője előadta, hogy csak ma ért el hozzá az adatigénylési kérelmünk, és ezért a legjobb volna, ha közösen kérnénk a per szüneteltetését, és elintéznénk a bíróság falain kívül az adatszolgáltatást. Nem értettük, hogy ha az FKF február 1-e óta egy levelünkre sem válaszolt, miért épp most adná ki az adatokat. Úgyhogy hagyatkoztunk a jog nyomásgyakorló erejére.

A tárgyalás során előadtuk hiánypótlási kérelmünket, mely így szólt:

  1. Mi volt a folyamatos rekultiváció pontos menetrendje 2013. január 19. és 2013. március 6. között az egyes aluljárókra lebontva? Kérem, itt pontos határidőket is jelöljön meg az egyes feladatok elvégzésére vonatkozóan. Kérem, az ide kapcsolódó hivatalos szerződéseket/megállapodásokat is mellékelje válaszában.
  2. A 2013. január 19. után elvégzett feladatokra vonatkozó dokumentáció, ideértve a munkavédelmi terület kialakításra vonatkozó határozatokat és az egyes munkafázisokra vonatkozó munkanaplókat is.
  3. Az érintett aluljárókat 2013. január 19. előtt milyen módszerrel takarították? Ez milyen munkavédelmi lépésekkel járt. Ha a vizes/fertőtlenítő eljárással takarítottak, kérem, jelezze, hogy milyen módon biztosították a munkavédelmet.
  4. A rekultiváció/takarítás miért csak az érintett aluljárók széleit érinti? 2013. január 19. előtt az aluljáró talajának többi részén hogyan történt a takarítás?
  5. 2013. január 19. és 2013. március 6. között a rekultivációnak és az alkalmazott takarítási módszereknek milyen egészségügyi következményei voltak az aluljárókban dolgozó emberekre és a járókelőkre nézve?
  6. Mi volt pontosan a vizes-fertőtlenítő takarítás menetrendje 2013. január 19. és 2013. március 6. között: mennyi időt vett igénybe, milyen technológiát alkalmaztak, hány munkás dolgozott rajta?
  7. Mennyi az elvégzett feladatok összköltsége a munkaidőt és anyagköltségeket is beleértve, aluljáróra lebontva és órára lebontott elszámolásban 2013. január 19. és 2013. március 6. között?

Az FKF a tárgyaláson előadott ellenkérelmében közölte, hogy nem minősül közfeladatot ellátó szervnek, a kérdéseink nem adatok, ezért nem is lehet őket közérdekű adatként kikérni, nekik nem is kell tárolni vagy megfelelő módon közzétenni azokat, és kérdéseink nem is teljes egészében az FKF tevékenységével kapcsolatosak. Az FKF 18 napon belül írásban is benyújtja védekezését, és előrevetítette, hogy nagy valószínűséggel a fentiek okán közérdekű adatot nem fog tudni szolgáltatni, de lehet, hogy részben eleget tud tenni válaszadási kötelezettségének .

Szerintünk az FKF mint a közterületek takarítását ellátó szerv közfeladatot lát el, hiszen a 2011. évi helyi önkormányzatokról szóló törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontja szerint a köztisztaság biztosítása közfeladat, és nem utolsó sorban az FKF ezt honlapján is egyértelműsíti. Kérdéseink pedig az Infotv. 3. §-ban meghatározott közérdekű adatokra vonatkoztak.

Kíváncsian várjuk tehát az FKF védekezését és a tárgyalás folytatását, amire 2013. október 10-én fog sor kerülni. Mi továbbra is furcsának tartjuk, hogy a két hónapig se tartó állítólagos rekultivációs, illetve takarítós jelenség épp azon alkotmánybírósági döntés után ütötte fel a fejét Budapest utcáin, amely a hajléktalanság büntetését alkotmányellenesnek nyilvánította, és jogilag eszköztelenné tette a Fővárost a közterületen élő hajléktalan emberek szankcionálásában.

Ezt a cikket eredetileg az AVM régi blogján publikáltuk.