A Központi Elektornikus Nyilvántartórendszer a Szolgáltatást Igénybevevőkről (KENYSZI) rengeteg problémát okoz a nappali ellátást igénybevevő emberek számára. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk az új nyilvántartó rendszerrel kapcsolatos főbb aggályokat.
– A KENYSZI-vel nem lenne gond, ha valóban a szociális szolgáltatásokat adminisztrálná, ha az azok iránti igényt mérné fel. A probléma az, hogy a rendszer célja az NRSZH alkalmazottainak szóbeli közlése alapján az, hogy egy ember egy nap csak egyetlen nappali ellátást vegyen igénybe. Ez a hajléktalanellátás területén azt jelenti, hogy egy ember egy nap egyetlen nappali melegedőbe mehet be.
– Annak, hogy egy ember egy nap egyetlen nappali ellátást vehet igénybe, nincsen jogszabályi alapja.
– A nappali melegedők olyan kicsi intézmények, amelyekben nem érhető el minden szolgáltatás, és nem elég nagyok ahhoz, hogy az összes melegedőbe járó minden szolgáltatást igénybe vegyen.
– A nappali melegedőkben más-más szolgáltatások érhetőek el: van, ahol mosni, fürödni, ügyet intézni, meleg vagy hideg ételhez lehet jutni. Ésszerű lenne tehát, ha a rendszer valóban a szolgáltatásokat regisztrálná – a fürdést, a mosást, az étkezést -, mert jelenlegi formájában a rendszer nem szolgáltatásokat, hanem a nappali melegedőbe való belépést regisztrálja.
– A rendszer emiatt jelenleg nem a valós igényeket méri fel.
– A KENYSZI-t arra használja az állam, hogy az ellátókat rákényszerítse, hogy egy nap csak egy embert regisztráljanak a nappali melegedőbe, hiszen azt is kilátásba helyezték, hogy a jövőben a támogatást is a KENYSZI alapján állapítsa meg az állam.
– Ha az ellátórendszert akarják átalakítani, azt nem adattárolási módszerekkel, hanem egy hajléktalansággal kapcsolatos stratégia kialakításával, a források átstrukturálásával, átláthatóan kell tennie az államnak.
– A KENYSZI mellett azzal érvelnek, hogy a rendszer kiszűri a visszaéléseket. Valójában a KENYSZI visszaélésekre ösztönöz, hiszen adott napon az az ellátó „nyeri el” az ügyfelet, aki először regisztrálja, és miután egy ellátó intézmény valakit nappali ellátásra regisztrált, a regisztrált ügyfél nem tudja sehogyan bizonyítani, hogy nem vette igénybe a szolgáltatást.
– Emiatt a hajléktalan emberek és más rászorulók nem tudnak az NRSZH-nál és máshol sem panasszal élni.
– Nem megoldott a regisztrált ügyfelek adatvédelme, az NRSZH nem mondja meg, mire és hogyan használja fel a jövőben az adataikat.
– Az NRSZH tisztában van azzal, hogy a KENYSZI miatt esnek el szolgáltatásoktól az ügyfelek, még sem tesz lépéseket az ügyben.