Nem férnek hozzá az adataikhoz a hajléktalan emberek – adatkérő akció az NRSZH-nál

Ez a cikk több mint 9 éves.

kenyszi_kicsi_1.jpg2012. július 1-jén új adminisztrációs rendszert vezettek be a szociális szolgáltatások terén. A TAJ-szám alapú elektronikus nyilvántartó rendszer (KENYSZI) bevezetése óta A Város Mindenkié (AVM) csoporthoz folyamatosan érkeznek panaszok hajléktalan emberektől, akiket azért küldenek el egy-egy nappali melegedőből, mert aznap máshol már regisztrálták őket, így gyakran létfontosságú igényeik (pl. mosás, evés, fürdés, posta, csomagmegőrzés) kielégítéséről kell lemondaniuk.

Mester Dániel, a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (NRSZH) munkatársa többször is azt nyilatkozta, hogy a jövőben a KENYSZI alapján kívánják megszabni az ellátó szervezeteknek járó állami normatívát, a rendszerben szereplő adatokat a Magyar Államkincstárhoz is eljuttatják. Nem világos, ki és milyen módon fér hozzá az új nyilvántartás adataihoz. Ugyan ennek a gyakorlatnak jelenleg nincs jogszabályi háttere, az ellátó szervezetek egy főt csak egyetlen nappali melegedőbe regisztrálhatnak be, így az adatok nem fogják a valós ellátási igényeket tükrözni. Az AVM 2012 júniusában szervezett fórumán megjelent ellátó szervezetek szerint a hivatal azért törekszik arra, hogy kevesebb szolgáltatást regisztráljanak a rendszerbe, hogy később ez alapján tovább csökkenthessék a hajléktalanellátó szervezetek normatíváját.

Arról, hogy melyik szervezet kit és mikor regisztrált, nem adnak ki információt az ügyfeleknek. Ezeket az adatokat elméletben az NRSZH-tól lehet beszerezni, azonban többször előfordult, hogy még ott sem tájékoztatták az érintetteket. A Város Mindenkié 2012 júniusi nyilvános fórumán a hivatal képviselői azt mondták, hogy az NRSZH ügyfélszolgálatán az ügyfelek tájékoztatást kaphatnak arról, ki regisztrálta őket. 2012. augusztus 22-én A Város Mindenkié két hajléktalan tagja felkereste az NRSZH Damjanich utcai irodáját, ahol nem találtak ügyfélszolgálatot és a portaszolgálaton azt javasolták, hogy érdeklődjenek telefonon. Két számot is felhívtak, végül ismét a Damjanich utcai iroda telefonszámát kapták meg.

Mivel az AVM fontosnak tartja, hogy a hivatal munkatársai szembesüljenek a KENYSZI-vel kapcsolatos problémák súlyosságával, ezért augusztus 29-ére tömeges adatkérésre szólította fel az érintetteket az NRSZH-nál, amelynek keretében 10-15 hajléktalan ember próbálta kikérni az adatait. A portaszolgálaton először arról tájékoztatták őket, hogy nem tudnak arról, mi az a KENYSZI, és a hivatalban nem működik ügyfélszolgálat, de arról sem tudtak információt adni, hogy hol tudnak érdeklődni, így azt javasoltak, hogy menjünk át az NRSZH Peterdy utcai irodájába (noha ott sem működik ügyfélszolgálat). Ezután egy hajléktalan résztvevő elmondta, őt az egyik ellátó szervezetnél Farkasné Farkas Gyöngyihez, az NRSZH Szociális Főosztályának megbízott főosztályvezetőjéhez irányították. Később mind Farkasné Farkas Gyöngyi, mind titkárnője megjelent az épület előtt és azt közölték, hogy előzetes (telefonos) bejelentkezés alapján ő fogadja az adataik iránt érdeklődőket. Ezután négy hajléktalan ember telefonon is felkereste a főosztályvezetőt, az első telefonáló kapott időpontot, a három másik telefonáló már nem, mert a titkárnő tájékoztatása szerint Farkasné Farkas Gyöngyi nem volt elérhető. Emellett továbbra sem jelezték, hogy az a több ezer hajléktalan ember, akit a KENYSZI-be regisztrálnak, mikor és hogyan tud az adataihoz hozzáférni.

Az AVM szerint elfogadhatatlan, hogy bizonyos ellátó szervezetek a létfenntartásukhoz szükséges szolgáltatásokat tagadnak meg hajléktalan emberektől, visszaélnek az adataikkal, és az is, hogy az NRSZH olyan nyilvántartási rendszert alakít ki, amellyel hosszú távon csökkentheti a hajléktalan embereknek szánt szolgáltatásokat és az állami támogatást. Bár a hajléktalan-ellátórendszer és azon belül a nappali melegedők átalakítására szükség van, mindannyiunk alapvető érdeke, hogy ez a hajléktalan emberek helyzetének javulásával, és ne további kirekesztéssel járjon. Annak érdekében, hogy az ellátórendszer átalakítása során a hajléktalan emberek jogai ne sérüljenek, az AVM újabb egyeztetésre hívja majd a hajléktalan ügyfeleket, az NRSZH és az ellátó szervezetek képviselőit, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériumának illetékeseit is.

Képek a mai adatkérő akcióról itt elérhetők.

Háttér: Kísérleti nyúlnak érzik magukat a rászorulók

Ezt a cikket eredetileg az AVM régi blogján publikáltuk.