Tapasztalatátadás a Haller utcai munkaügyi központban – beszámoló

Ez a cikk több mint 13 éves.

A Haller utcai Munkaügyi Kirendeltségnek kiemelt jelentősége van a hajléktalan emberek életében, mert itt foglalkoznak a lakcím nélküli emberek munkaügyi regisztrációjával, és itt segítenek munkát keresni a hajléktalan embereknek. Ezért A Város Mindenkié csoport már régóta tervezi, hogy egyeztessen a Haller utcai kirendeltség dolgozóival. Noha a kirendeltség munkatársai nagyon sokat segítenek a hajléktalan embereknek, akiknek többek között a hajléktalanságot övező megbélyegzés miatt sokkal nehezebb munkát találni, az ügyfelek sokszor mégis úgy érzik, hogy elvesznek a bürokrácia útvesztőiben.

2010. december 8-án néhány órás tapasztalatátadást szerveztünk A Város Mindenkié tagjai és a kirendeltség dolgozói között, akik szeretettel fogadtak bennünket. Több témát is érintettünk. Többek között beszéltünk arról, hogy a Fővárosi Önkormányzat Hajléktalan Információs Központja miért tiltotta meg a Haller utcai kirendeltségnek, hogy bármilyen információt adjanak a segélyekkel kapcsolatban. Emiatt a hajléktalan emberek sokszor nem tudják elintézni az ügyeiket, a két iroda között ingáznak. Ezen kívül, A Város Mindenkié tagjai elmondták, hogy a sok várakozás is nagyon nehézzé teszi az ügyintézést, sokszor lemaradnak fontos határidőkről vagy a napjaik nagy részét ügyintézéssel töltik.

A Haller utcai kirendeltség dolgozói elmondták, hogy nem könnyű a dolguk: összesen három ügyintéző dolgozik az információs pultban, így kb. 70 ügyfelére jut egy ügyintéző. Még az is problémát okoz, hogy a hajléktalan emberekkel dolgozó szociális munkások nincsenek megfelelően felkészítve arra, hogy az ügyfelek milyen papírokat vigyenek magukkal a munkaügyi ügyeik intézéshez, az ügyintézőket pedig köti a határidő. A vezetőnő elmondta, dolgoznak azon, hogy a jövően gyorsabb legyen az ügyintézés. A Város Mindenkié egyik tagja megkérdezte, hogy a hidegre való tekintettel van-e lehetőség arra, hogy a hosszú sorok a váróban várakozzanak (sokszor az épület előtt kell várakozni). Erre is keres megoldást a Haller utcai központ vezetője.

Az ügyintézők elmondták, milyen nehéz a munkájuk: sok félreértést kell kezelni és sokszor 30-40 percig is foglalkoznak egy-egy ügyféllel, miközben a határidőket is be kell tartani. Az ott lévő hajléktalan tagjaink elmondták, hogy ezt az ügyfelek hogyan látják: a sorban állás sokszor nem tűnik korrektnek, mert van, aki erőfölényét kihasználja. A munkatársak erre ezek után jobban figyelni fognak.

A kirendeltség munkatársai nagyon köszönték a megjelenésüket és továbbra is szeretnék velünk tartani a munkakapcsolatot A Haller utcában már van A Város Mindenkiének saját faliújságja, hogy minden odajáró hajléktalan embernek tudjon az AVM-ről. Összességében nagyon hasznos dolgokat tudtunk meg a tapasztalatátadás során, és emberséges ügyintézőkkel találkoztunk. Bármikor szívesen látnak bennünket.

2010. január 3.                                                                                                    Kis Tibor
 

Ezt a cikket eredetileg az AVM régi blogján publikáltuk.