Kísérleti nyúlnak érzik magukat a rászorulók a KENYSZI miatt – Beszámoló az AVM fórumáról

Ez a cikk több mint 9 éves.

kenyszi_kicsi.jpg2012. március elsejétől új elektronikus nyilvántartási rendszert vezettek be a szociális szolgáltatásoknál KENYSZI (Központi Elektronikus Nyilvántartás a Szolgáltatást Igénybevevőkről) néven. Július elsejétől pedig már „élesítették” a rendszert: minden szociális szolgáltatónak kötelező regisztrálni ügyfeleit a rendszerben. A Város Mindenkié csoportot már tavasszal sokan keresték meg – főleg hajléktalan emberek -, akik arra panaszkodtak, hogy elküldték őket nappali melegedőkből arra hivatkozva, hogy másik ellátóban már regisztrálták őket, pedig aznap még nem jártak semmilyen intézményben. Emellett ellátó szervezetek is panaszkodtak arról, hogy ügyfeleiket úgy regisztrálják a KENYSZI-ben más ellátók, hogy nem is jártak ott.

Egyértelművé vált, hogy az elektronikus nyilvántartás nem egyszerű technikai intézkedés, hiszen rászorulókat utasítanak el miatta az ellátórendszerben. Ráadásul a KENYSZI-ben tárolt adatok alapján alakíthatják majd át a szolgáltatások rendszerét és természetesen a finanszírozást is. Ezért szerveztünk fórumot a KENYSZI-ről június 27-én a BMSZKI Dózsa György úti szállójának nagytermében. A fórumon Mester Dániel és Soós Zoltán vettek részt a KENYSZI-t működtető Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivataltól (NRSZH). Jelen volt több mint tizenöt – nem csak hajléktalan emberekkel foglalkozó – ellátó szervezet, és rengeteg olyan érintett, akik konkrét panaszokkal érkeztek a fórumra.

A beszélgetés során kiderült: rengeteg olyan szolgáltatás van, amelyeket bár évek óta együtt vesznek igénybe az emberek (pl. nappali melegedőkben mosás, fürdés, étkezés, emellett az idősek klubját és a vakok ellátását is érinti a kérdés), a rendszer nem engedi, hogy regisztrálják őket. Az NRSZH szerint ennek az az oka, hogy meg akarják előzni a visszaéléseket,  vagyis, hogy az érintettek ne vehessék igénybe naponta többször ugyanazt a szolgáltatást. A hajléktalan emberek viszont nem értik, hogy miért ne fürödhetnének és ehetnének vagy kereshetnének munkát ugyanazon a napon, vagy miért ne moshatná ki ruháit egy nyugdíjas egy nappali melegedőben, majd mehetne el az idősek klubjába? A rendszer ugyanis ezeket nem kezeli külön szolgáltatásokként. A rászorulók kísérleti nyúlnak érzik magukat, hiszen szolgáltatásoktól esnek el a még bevallottan nem tökéletesen működő elektronikus nyilvántartás miatt.

Az NRSZH szerint törvényi alapja van annak, hogy a nappali melegedőkben a rászorulóknak minden szolgáltatást el kell érniük, az ellátók azonban közölték: a hatályos törvényekben nincs ilyen előírás, ezért az említett ütközéseknek sincs jogi alapja. Az ellátók az ellen is tiltakoztak, hogy még mindig nem lehet tudni, hogy a regisztráció során szerzett adatokat hogyan használja majd fel az állam, és arra is felhívták a figyelmet, hogy az ütközések miatt a most megszerzett adatok nem a valós szolgáltatási igényeket tükrözik majd. A jelenlegi rendszerben sem a szolgáltatók, sem maguk az ügyfelek sem láthatják, kit hova regisztrálnak – tehát még maga a regisztrált sem tudhatja meg, ki írta be a nyilvántartásba. Azt sem lehet tudni, ki érheti el és tárolhatja a személyes adatokat, kiadják-e például a rendőrségnek. „Ha az állam jogkövető magatartást vár el a hajléktalan emberektől, akkor maga is járjon el jogkövető módon” – mondta az egyik ellátó intézmény igazgatója.

A fórumon jegyzőkönyv is készült, amely innen letölthető.

2012. július 5.                                                                                                                                        Ámon Kata

Ezt a cikket eredetileg az AVM régi blogján publikáltuk.